Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

Ibland blir jag så trött. Trött på mig själv, trött på andra, men framförallt trött på vårt samhälle!

Jag var på fest förra veckan
och en kille började diskutera jämställdhet med mig. Han visste inte vad han hade gett sig in på, för jag hatar mansgrisar. Jag hatar män som ska försvara det ojämställda!
Den stackars killen gick ur diskussionen med svansen mellan benen.

Jag är trött på att bli behandlad annorlunda för jag är kvinna.
Jag är trött på att inte ses som individ, utan istället ränkas in i en tjejgrupp
Jag är trött på att killar blir behandlade med repekt och tjejer blir horor med antalet ligg 
Jag är trött på att tjejer har bäst betyg men män sitter på de flesta maktpossitionerna i vårt samhälle
Jag är trött på att tjejbebisar är prinsessor och killbebisar är superhjältar
Jag är trött på att vi som lever under 2008 fortfarande inte lever jämställt
Jag är trött på att vi tror att vi gör det. Att vi ser Sverige som ett bra exempel på jämställdhet när killar skriker ut saker i klassrumme och tjejer sitter tysta med handen i luften.

Alla dessa saker är faktum. Kvinnor är en grupp under männens.
Vi blir uppvuxna med det inprentade i våra hjärnor.

Men det som stör mig nästan mer är att vi, vi kvinnor, stör oss och retar oss på varandra istället för att hjälpa.
Vi vill va den ensamma kvinnan bland en grupp män. Vi vill hellre ha en manlig kollega än en kvinnlig. Vi känner kvinnligrivalitet så fort någon med två bröst sätter sin fot i "vårt" territorium.

Vi vill helt enkelt inte hjälpa varandra. Det är det som är farligt!

Alla, och då menar jag kvinnor som män, bör läsa Liza Marklund och Lotta Snickares bok; Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.


Kommentarer
Postat av: tindra

2008-08-28 @ 11:17:51
Postat av: tindra

bra skrivet :)

och tack, jag är jättenöjd!

Postat av: Jenny

Sv; Okejj tack:D

2008-08-28 @ 11:25:06
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
Postat av: Jenny

Håller med dig om jämställdheten, vi tjejer borde hjälpa varandra istället för att kriga mot varandra.

2008-08-28 @ 11:28:00
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
Postat av: Jenny

Taccckkk!! :) jag fick köra ut mot väg 51 från vägverket & ja vart skit rädd, hade ingen aning om vart jag skulle. men det var iallafall mot E4. Sen MISSADE jag den avfarten så jag fick köra mot E4 istället, sen mot skärblacka, mot eksund, tillbaka in i stan, åkte i stan.. OSV. Jag tyckte de gick jätte dåligt i bilen, men sen när ja fick höra att ja va godkänd.. asså, shiiit vilken lättnad. de kommer gå skitbra för dig gumman, åk bara jävligt lungt hela tiden, men va inte rädd att gasa på på motor vägen!!.. PUSSSSS

2008-08-28 @ 11:36:58
Postat av: sanibo

Jaha okej :)

2008-08-28 @ 12:10:53
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: Annas ugly shoes

Så rätt! folk är verkligen inte uppmärksamma mot the ojämnställda i vårt samhälle. könsrollerna är så inpräntade att man inte ens märker dom, inte ens om man vill märka dom kan man förstå vad som är en själv och vad som är kommet från en könsroll. Det är sjukt! har du läst "under det rosa täcket", av nina björk?

2008-08-28 @ 12:16:50
URL: http://annasuglyshoes.blogg.se/
Postat av: Marre

Riktigt bra skrivet! Åt helvete med ojämnställdheten!

2008-08-28 @ 12:24:33
URL: http://maaarree.blogg.se/
Postat av: EN TJEJ I STORSTAN

Ja verkligen, kunde inte ha sagt det bättre själv ! :)





/ En tjej i storstan

2008-08-28 @ 12:35:31
URL: http://jjennny.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det hade vi :)



Bra skrivet, allt runt omkring är mansdominerat, hemska sanningen.

2008-08-28 @ 12:38:32
URL: http://matildafiona.webblogg.se/
Postat av: Amanda

Riktigt bra sagt! Håller verkligen med dig!! (:

2008-08-29 @ 22:30:17
URL: http://backhaus.blogg.se/
Postat av: mm

Jag håller med om allt förutom det där med betygen. Vad spelar betygen för roll där ute i arbetslivet när de gäller att kunna prestera i även i pratiken och inte bara vara bra på att komma ihåg något som stod i en bok man läst, sedan även att kunna tala för sig och fungera bra ihop med andra människor. Anser att det finns fler män som uppfyller det här i dagens läge..

2008-08-30 @ 19:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback