Spontan beställning

Lisa och jag är hemma hos Matilda nu.
Vi har fått en jättefin middag bestående av majskolvar, rödbetor, fetaost och ugnsbakade grönsaker. Just nu kollar vi igenom bloggsverige och kollar på TV.

Matilda och jag har precis gjort en spontanbeställning.
♥ Hon slog till på Sex and the city boxen
♥ Jag på Sex and the city skolådaboxen

Wei! Nu har jag sysselsättning en tid framöver. Boxen verkar dyka upp redan i veckan dessutom!


En riktig söndag

Idag har en riktig söndagskänsla infunnit sig hos mig.
Jag vet inte om det beror på årstiden, att Matilda och Lisa pratar skola eller om vad det kan vara. Det var i alla fall länge sen jag kände Söndag.

Söndagar är oomtyckta av många. De menar att det bara är en helgdag kvar, att veckan närmar sig.

Jag kan inte hålle med. Söndagar är dagar med goda långa frukostar, varmchoklad och mackor framför Sportspegeln på kvällarna.
Dagarna brukar jag spendera med förberedelser inför den nya veckan, nagellacksmålning, bokläsning och allmänt mys.

Idag åkte min älskning till Stockholm. Har har ringt ungefär 25 gånger och behövt hjälp med kartor, biljetter och diverse annat. Tillslut tog han en taxi.

Det första jag ska göra imorgon är att storstäda mitt rum. Jag måste ha det fint och städat inför min första vecka hemma!
Vad ska ni göra i veckan?

Det här är min kärleksnöt (adolf har en likadan) som jag hittade i fredags

Kantarellplock och en fikapause

Har precis placerat mig framför datorn efter en omång Othello (Adolf vann) och en STOR påse med gott godis.
Kvällens planer har fortfarnde inte fallit på plats, men det kan vara ganska skönt.

Imorgon vet jag i alla fall att jag ska köra in till Matilda för ett litet kvällsmål och lite tjejsnack. Kan vara skönt att sysselsätta sig eftersom min älskling flyttar till Stockholm imorgon!

Dagens outfit. Spetsleggings från Monki, tröja från Gina, och massa halsband från jag vet inte var!


Samma här, fast med en lussekofta på!



Världens sötaste Adolf när vi var på förmiddags fika hos Lisa på Jannes


Jag åt glas, Adolf bulle


MIn skogsprins. Var mer road av att attackera myrstackar än att leta efter knatreller...därav resultatet!



Bilkörning och svampplockning

Gårdagens plan var godis, mys och film med Adolf.
Den slutade redan klockan nio efter varammackor och ett bad.

Lisa ringde på natten och skulle bli hämtad (jättejobbigt, jag hade verklgein inte erbjudigt mig eller sett fram emot att få starta motorn och köra iväg). Som tur vad var Adolf med och hjälpte mig sätta på helljuset..jag måste ha missat den delen i min körutbildning!

Idag har jag och Adolf varit på svampjakt, dock inte så mkt byte med oss hem. Bilder kommer!

Till kvällen då...Monopol verkar stå på listan. Frågan är vilka som vill ge sig in i en Monopolmatch med min glana A... Martina och Robbe? Pappa och Lisa? 
Ser ut som vi blir själva A...


Jag har blivit utmanad!

Jag har blivit utmanda av Nakenhunden. Så here we go!

1.Vilken mat äter du ofta?
Min familj är periodare när det gäller mat. Ena veckan äter vi lamm varje dag, nästa vecka är det risotto som gäller. Just nu är det väldigt mycket tigerräkor hemma hos oss.

2.När du är på kalas, är du den personen som sitter eller hjälper du till att duka ut?

Jag hjälper till!

3.Var sitter du helst när du bloggar?
Eftersom jag tyvärr inte her skaffat bärbar dator än blir det i vårt datarum. Men bärbardator står högt upp på inköpslistan (eftersom vi har både trådlöst- och mobiltbredband hemma!)

4.Köper du ofta triss?
Nästan aldrig. Men jag får det nästan alltid i påskägg och jag älskar att skrapa!

5.Vilket land eller stad har varit din bästa semester?
Dominikanska Republiken med familjen förra hösten. UNDERBART!

6.Vilken tv-kanal tittar du mest på? 
Hm...jag är ingen TV-tittare. Om jag får tid över eller lust blir det oftast femman, fyran eller ettan.

Jag utmanar Martina, Jenny, Anna och Lisa

Så här gör ni som har blivit utmanade:
Svara på alla frågor
Välj ut fyra personer som du vill ska svara och utmana dom i deras bloggar, be dem läsa din...

Låt personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen...



Glädjeruset håller i sig

Jag kan fortfarande inte fatta att jag har tagit körkort!

Det pirrar till (precis som Jenny skrev) i magen lite då och då och så fylls man med ny glädje, underbar känsla.
Nu väntar jag bara på att arbetsdagens ska ta slut och jag ska få sätta mig helt själv och kör runt.

Ikväll ska jag fira med Adolf. Vi ska äta massa godis (läs
choklad) jag väljer bort vinet denna helg (!) och se på film! Eller ska vi slå till på Mamma Mia på bio (igen)? Jag är såå sugen på en feel good film!


Bilder kommer från www.dunderbollen.se

Tänkte också passa på att sända en hälsning till mina kära vän Anna som är i Hälsningland!
Fick ett sms av henne i natt när jag låg vaken och var nervös. Vi var ensamna, vakna och nervösa, på två olika platser i landet och för två olika saker...
 

KÖRKORT!

Jag har tagit körkort!!!

God kväll!

Jag går runt som en osalig ande här hemma...vet inte vad jag ska ta mig för och vad jag ska låta bli med.
Har i alla fall åstakommit en liten att-göra-lista som jag ska starta på måndag.
Kaske lite ledighet kan få mig att strukturera och tänka efter lite grann! Kan jag behöva.

Nu ska jag gå och lägga mig. Behöver mycket skönhetssömn för att orka sista dagen på jobbet!
Vi ses imorgon!


Eftersom jag älskar katter (läs; eftersom det här var den enda bilden jag hittade) bjuder jag på denna kvällsbild!

Jag vill...

...klämma in mig fem stycken i en fotoautomat och nästan inte få plats

...vara en väldigt glad student och tro att jag posar snyggt med Martina

...ha en tjejfest som urartar i en STOR fjortisfest

...vara utklädd till Car Wash-tjejer på en After Work fest

...gå hem från en sommarfest samtidigt som Anna matar mig med potatismos och korv


...ta studenten och vara så glad att min släkt tror att jag ska däcka


...vara utklädd till EM-spelare och köra flottrace i Å:n


...gå på bal med min rosa klänning


Det är vad jag vill!

Kastaperiod

Jag fortsätter min kasta-, sortera- och slängaperiod med att radera sms.
Jag hatar att radera sms. Det känns för nära. Gulliga ord och meningar som man har fått skrivna till just sig.
Nej, det är inte kul!

Men efter att ha fått upp meddelandet "95 % av minnet är fullt" varje gång jag får ett sms i en månads tid kände jag att det var dags att rensa.

Hur är ni; raderar ni sms snabbt eller blir ni lika sentimentala som jag?

Min mormor skrev ner alla sina sms på datorn innan hon raderade dem från telefonen. Det tyckte jag var världens gulligaste sak att göra. Min mormor var världens bästa!

Glögg

Sitter här mätt och belåten efter en god lunch med mamma på Bomull. Kom helt osökt att tänka på glögg.

Jag fullkommligt älskar glögg (barnglögg ska det vara)!
Glögg efter jobbet, glögg på kvällen, med vänner, på festen.
Funkar överallt! 
Gärna med papparkakor och mögelost till. Och gärna med mandel och russin i.

Något som har blivit populärt är de olika årssmakerna ( i alla fall i vår familj som är en storkonsument av glögg).
I år har jag hört att smaken är blåbär.

Vad tror ni om det? Vad tycker ni om glögg? Hur dricker ni er glögg?


 

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

Ibland blir jag så trött. Trött på mig själv, trött på andra, men framförallt trött på vårt samhälle!

Jag var på fest förra veckan
och en kille började diskutera jämställdhet med mig. Han visste inte vad han hade gett sig in på, för jag hatar mansgrisar. Jag hatar män som ska försvara det ojämställda!
Den stackars killen gick ur diskussionen med svansen mellan benen.

Jag är trött på att bli behandlad annorlunda för jag är kvinna.
Jag är trött på att inte ses som individ, utan istället ränkas in i en tjejgrupp
Jag är trött på att killar blir behandlade med repekt och tjejer blir horor med antalet ligg 
Jag är trött på att tjejer har bäst betyg men män sitter på de flesta maktpossitionerna i vårt samhälle
Jag är trött på att tjejbebisar är prinsessor och killbebisar är superhjältar
Jag är trött på att vi som lever under 2008 fortfarande inte lever jämställt
Jag är trött på att vi tror att vi gör det. Att vi ser Sverige som ett bra exempel på jämställdhet när killar skriker ut saker i klassrumme och tjejer sitter tysta med handen i luften.

Alla dessa saker är faktum. Kvinnor är en grupp under männens.
Vi blir uppvuxna med det inprentade i våra hjärnor.

Men det som stör mig nästan mer är att vi, vi kvinnor, stör oss och retar oss på varandra istället för att hjälpa.
Vi vill va den ensamma kvinnan bland en grupp män. Vi vill hellre ha en manlig kollega än en kvinnlig. Vi känner kvinnligrivalitet så fort någon med två bröst sätter sin fot i "vårt" territorium.

Vi vill helt enkelt inte hjälpa varandra. Det är det som är farligt!

Alla, och då menar jag kvinnor som män, bör läsa Liza Marklund och Lotta Snickares bok; Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.


God morgon!

Efter en dubbelkörlektion, en kopp te och några samtal är dagen igång.
Dock känner jag mig helt utmattad, vet inte vad det kan bero på...

Min dag ser i alla fall ut som följer:
Jobba
Lunch med mamma. Jag ska rösta på
Broadway (surprise?)
♥ Hem och packa väskan till pappa
Springa ett varv (igår regnade det FÖR mycket)
Sova

Där i mellan ska jag försöka hitta med att blogga och den biten brukar ju inte vara något problem!

Vad ska ni göra idag? Några planer?


Så länge bjuder jag på dessa kort på mig som jag hittade under min plånboksrensning igår.
Jag sår så lycklig ut på leget, eller vad tycker ni?

Att rensa

Jag är en sparare
.
Jag får ångest över att kasta saker. Det kan gälla alltifrån kläder (som jag inte har använt på tio år och inte kommer använda de närmsta tjugo) till gosedjur, barbies och fina plastpåsar.

Idag kom jag på mig själv med mitt sparande när jag skulle stänga min plånbok. Plötsligt gick knappen inte igen...orsaken stavas KVITTON. I mängder.

Jag beslutade mig motvilligt för en rensning. Och vips låg kvitton från i våras (och jag skämms, till och med vintras) täckt över mitt skrivbord.

Plånboken är nu tömd och kvar finns bara massa gamla fotografier och kort. Skönt!



Min blommiga plånbok från Teneriffa

Min kvittogömma

Kort värda att spara



Mitt kvittoberg


Gullspång

Idag på fikarasten (där vi, Jenny, Emelie, Markus, Kim och jag, förövrigt bjöd på glass, kolasås och maränger!) snurrade samtalsämnet in på Second hand affärer.

Och jag har fått världens tips (tror jag i alla fall) på en stor, stor lada proppad med billiga märkeskläder. Denna mega lada ska vara belägen i en ort vid namn
Gullspång. Linda Bengtzing kommer tydligen därifrån...

Finns det någon som vet vad jag pratar om för lada? Någon som har varit där?

Min plan är iaf att göra en dagsutflyt till ladan med Martina?!


Bilden kommer från www.gullspang.se

Sanna tipsar

Igår tipsade Sofia mig om denna supersmarta, men  framförallt roliga och personliga almänacka. Nu tänkte jag dela med mig av tipset!

På företagets hemsida får du alltså chansen att för 275 kronor tillverka din alldeles egna kalender.
Du väljer själv framsida, innehåll och färger.

Jag (som förövrigt är beroende av att-göra-listor, post-it-lappar och kalerndrar) har tyvärr redan slagit till på en kalender, men för er som ännu inte har börjat få ordning på hösten och behöver struktur är detta verklgien ett hett tips!


Konsten att raka benen

Det är faktiskt en konst att kunna raka benen perfekt lena.
Alltid är det något som går fel; missar ett strå här, ett strå där. Inget raklödder, slö hyvel...

I förrgår när jag hetsrakade benen med balsam och slö hyvel resulterade det i ett snitt och massa blod. Usch!

Som tur är har vi tjejer (förhoppningsvis) inget att raka i ansiktet, så vi slipper ärr och plåster där!

Hur gör ni för att få de perfekt lena benen?


Mitt lilla sår

God morgon!

Det var segt att komma upp idag. Varför känns sängen alltid skönare på morgonen än på kvällen?

Kanske berodde morgonens seghet på att jag och Adolf satte på en film sent igår.
10 000 BC hette den...Faktiskt en bra film som höll mig vaken ända fram till midnatt och vips var min skönhetssömn borta!

Någon som har sett filmen? Vad tyckte ni?


Dagen ser ut såhär

♥ Springa upp till stan på lunchen och köpa fika till jobbet med Jenny
♥ Förhoppningsvis få pappa att komma in till stan och övningsköra med mig, annars buss hem
♥ En löparrunda om det inte blir för sent
Sömn och massa sömn. Jag vill känna mig utvilad på riktigt!



  

Tjejmiddagen i bilder

Precis kommit hem från min favoritkusin Sofias fina kalas. Massa kakor, bullar och tårta. Hon kanske kan få gästblogga med recept...:) Glömde dock kameran så det blir inga kakbilder..

Har varit lite sen med att ladda upp bildera (de få jag tog) från söndagens tjejmiddag hemma hos Matilda. Här kommer i alla fall ett par, mestadels på den goda maten!


Förrätten


Varmrätten; ett lååångbord med sushi. Det kan inte bli mycket bättre!

Efterrätten var en avocadoglass/mousse. Låter konstigt, men var väldigt gott!


Matildas fina vardagsrum med den söta blommiga fåtöljen till allt vitt

Dagens outfit

Slänger in en dagens innan det bär iväg på kalas.
Hittade föresten en klassisk, bra present som alltid går hem (men som inte är den roligaste att ge bort...).
Kan ni gissa vad det är?

Det slank även ner två par örhängen i min påse...visar dom senare!

Världens skönaste jeans från Bik Bok, Linne från Indiska och jeansjackan är Second hand

Presenter

Det där med presenter är svårt. Alltid samma dilemma kring jul och värst, pojkvänspresenter...
 
Jag gillar att ge bort presenter. Visst är det roligt (roligare...?) att få presenter. Men att ge ger en speciell känsla.
Att man har tänkt på en person, hittat något personligt. Men då måste man ha tid på sig. Att hetsköpa presenter är inte kul och blir ofta inte bra.

Ändå är det vad jag ska gära efter jobbet. Kusinpresent!

Har ni några sistaminuten presenttips som alltid går hem?
Kör ni fortfarande på kalsonger till killen? Eller har ni hittat något alternativ?

Kan tänka mig att dessa säljer bra när det närmar sig jul och alla hjärtans dag




Look a like

Nästan alla har en look a like. Ibland är personen känd, ibland är det någon släktning och ibland någon helt främmande.

Jag får ofta höra att jag liknar
Reese Witherspoon.

Vad tycker ni, är jag lik henne?




Har ni någon look a like?

Tack kära läsare!

Tack för alla fina kommentarer och för att ni läser just min blogg!
Tänkte också passa på att fråga er vad ni skulle vilja se mer respektive mindre av här i bloggen?

♥ Är ni sugna på recept?
Dagens outfit?
Träning?
Tips?
♥ Eller vill ni se något helt annat?

Imorse hade jag körlektion, börjar närma sig uppkörning nu och min mage pirrar till lite då och då! Dagens upplägg ser ut såhär:

♥ Springa upp till stan på lunchen och köpa present till min kusin Sofia
Hem till Adolf efter jobbet
Släktkalas hos Sofia
Middag hemma i Adolfs flyttkaos

Har inte hunnit ladda upp några bilder de senaste dagarna, sålänge får ni kolla på min söta pojkvän




Jag behöver tips!

Om exakt 4 dagar är jag arbetslös, eller "mellan två jobb" med finare ord.

Just nu känns det nästan lite skönt att äntligen (efter att ha jobbat som ett djur alla sommarlov sedan nian) få lite ledigt. Dock är jag medveten om att jag kommer gripas av panik redan första veckan av ingenting.

Därför behöver jag er hjälp! Vad ska jag göra all min lediga tid? Vad skulle ni ha gjort?
Jag behöver all inperation jag kan få!



Means Girls

Kollade precis den smarta TV tablån som jag har på min blogg.
Det visade sig att alla tjejers (eller?) favoritfilm Mean Girls går idag.  Nu är kvällen alltså planerad, Adolf är du med?
Men fösta blir det nog en löparrunda.

Vad har ni för favorit filmer? Några tips?


Matildas middag

Min helg har varit perfekt.
En härlig blandning av Adolf, trevligt sällskap, vin, bra musik, sammet & spets och den bästa avslutningen med tjejmiddag hemma i Matildas nya lägnehet.

Matilda är numera en fattig student, men det märktes inte igår. Hon hade verkligen lagt ner både tid och pengar på att våran tjejmiddag skulle bli en att minnas!
Hennes lägenhet var underbar. Vitt och fräscht med en underbar blommig fotölj.

Menyn för kvällen såg ut såhär:
Fördrink med smak av vindruvor
Förrätten bestod av toast med fetaost, tomater, ruccola
Middag i form av sushi från älskade sushibaren
Efterrätten var en glass/mousse/smothie av honung, avakado, glass med jordgubbar över
♥ Avslutade gjorde vi med chokladglass/sås och passionsfrukter

Jag är fortfarande mätt och belåten! Tack för världens finaste tjejmiddag,
Matilda!
Bilder kommer senare!

Sålänge bjuder jag på fredagens och lördagens outfits.
Vilken gillar ni mest?

Rosé, DJ & Palace

Kvällen/natten blev en mix av trevliga människor, massa vin, bra musik och utgång.
Idag känns huvudet inte lika lätt, men det var det värt.

Snart ska Adolf och jag bege oss upp till stan och ikväll har Matilda bjudit in alla oss tjejer till hennes nya lägenhet. Middag och mys! Jag tror dock att jag kommer hoppa över vinet idag:)


Partyoutfit


Utan smink (glömt det hemma) i detta sammetsfodral är det nu dags för fest!

Lördag och plockmüsli

Dagen har bara runnit iväg. Löpning, frukost bestående av det konstigaste (läs äckligaste) jag har ätit; Langos tror jag det hette, som vinebröd med räkor, blä!
Därefter dusch, hämta bil, systemet, handla och äta. Nu sitter jag här, mätt och belåten (efter en tallrik Kefir och egenplockad müsli!) och försöker tagga upp mig inför kvällen!

Planerna inför kvällen har hunnit ändrats ett antal gånger, men nu verkar vi ha bestämt oss för en sväng ut till Lindö och David. Och om jag känner Adolf rätt kommer denna lilla tillställning leda till utgång!


Kefir med egen plockad müsli


Som en godispåse. Martina har tipsat mig omn denna SMARTA sak.
Man kan välja på massa saker att lägga i sin egen müslimix; linförn, pumpskärnor, solrosfrön, tranbär, bananer, aprikoser, dinkelflingor, havregryn...


Adolf valde revbensspjäll framför...





Fredag med fest

Gårdagen blev väldigt lyckad.
Adolf och jag åkte först ut till Lindö för att hämta upp lite folk. Därefter begav vi oss till Markus.
Han har den prefekta lägenheten, bälägen på det prefekta stället! Kvällen bestod av trevliga människor, rosé, vilda diskussioner (om jämställdehet mestadels) och bra musik.

Jag och A beslöt oss för att hoppa utgång och statsa på idag istället. Påvägen hem fick vi igen all dricks A har gett på Pappa grappa i form av en supergod pastasallad! Så klockan ett på natten satt vi på golvet, lagom fulla me´d en pastasallad mellan oss.

Har precis kommit hem från en löparrund och snart ska vi börja ladda om för kvällens fest!




På mig hade jag sptestopp från Monki, Jenaskjolen är Lisas, väska Beoynd Retro, skorna är mina trogna partyvänner från Skopunkten!


Nattpicknick

'
Adolf hade gul fluga


Mums!

God kväll!

Kvällen mynnade ut i en fest hos Markus.

Snart bär det vidare, imorgon, men fest och uppdatering med bilder, Tills dess. TRELIG FREDAG!

Testa dig...

...på denna roliga sida!
Kom in på den via en blogg precis nyss. Jag fastnar alltid för egentligen helt värdelösa tester i både tidning och på Internet. När jag var mindre trodde jag även att de olika svaren, beroende på hur många A, B och C man hade stämde.
Nu när jag har hittat den ultimata sidan med enbart tester vet jag inte var detta ska sluta!

Samma sak med horoskop. Ibland är jag helt såld på dem och tror till hundra procent på att det som står verkligen är sant!

Hur mycket tror ni på horoskop och tester?


Mitt stjärntecken

Redken eller Sunsilk?

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med schampo och balsam. Vad ska man ha? Vad sliter mest? Vad är bra för vilket hår? Är dyrt lika med bäst?

Varje gång när jag kommer från frisören är jag övertygad om att det dyraste schampot är det bästa. När det efter ett tag tar slut använder jag 
Sunsilk eller Fruktis och skillnaden är faktiskt inte så stor. Eller är den det?

Jag tror mest det handlar om lyxkänslan som infinner sig när man masserar in en liten Redken klick i håret istället för en stor hög med billigt schampo.

Vad använder ni för schampo? Några tips? Tror ni att ett dyrare schampo är bättre?


Jag har precis bytt ut Redken mot Sunsilk, skillnaden...? Ingen!


Fyrklövergatan & samet

Igår sprang jag upp på stan i hopp om att min drömhöstklänning hade kommit in. Och vet ni vad, det hade den! Underbart levererad precis till helgen! Matrialet stavas SAMET och färgen heter SVART. Jag är KÄR i fodralet och längtar efter att få dra på mig det!
Tvingade Adolf att fota mig igår, dock glömde jag kamerasladden hemma...men om ni har tur kommer uppdatering ikväll!



På ta om något helt annat.
Fick precis in ett samtal där den berörda kunden var bosatt på fyrklövergatan. Detta ledde, inte helt oväntat, mina tankar till min klöver. Mitt tjejgäng som alltid har gårr under namnet Fyrklövern då vi är fyra och vi står för lycka!
Jag saknar min klöverblad och undrar om den vill göra något kanske på söndagkväll?

God morgon!

Har precis satt mig på jobbet med min morgonkopp grönt te. Trött efter en härlig kväll!
Igår var det nämligen vin-,ost- & chokladkväll (som den vinare jag är kan det inte passa mig bättre!) hemma hos ett grannpar. Älskar spontana, enkla vardagskvällar med spontana, roliga människor!


Läser era många och fina kommentarer från gårdagen och ler. Tänkte också passa på att fråga er vad ni vill läsa om här i bloggen? Saknar ni något? Är det för mycket av något annat?
 


Ni bara MÅSTE läsa denna krönika

Som några av er vet är jag en stor entusiast av Ebba von Sydows blogg. Har jag föresten berättat att modelejonet kommenterade min blogg förra veckan?

Ebba von Sydow har i alla fall skrivit ner en, enligt mig, korrekt beskrivning av hur modevärlden faktisk fungerar.
En krönika som får hela modebloggsvärlden att låta simpel och tråkig.
Men det är en väldigt bra sammanfattning. Och som hon skriver behöver det inte vara fel, det bara är!
Läs hennes krönika här (om du inte redan har gjort det!).

Vad tycker ni om Ebba?


Idag hade jag och Adolf planerat sushi, men efter vår salladslunchBroadway med rökt lax, feta, rädisor och kräftstjärtar stillades våra sushisinnen en aning.
Istället lutar det åt thai och kanske en tennis match!

Vad ska ni hitta på ikväll?

Spets

Idag är jag spetsig här på jobbet.
 I denna tröja från
Monki. Jag har den med ett svart linne under. Men när det är dags för party kommer jag nöja mig med en svart spets BH!


På tal om Monki måste jag passa på att ge dem beröm för den underbara höstkollektionen!
Jag brukar tycka att Monki ofta överdriver allt, men i höst tycker jag de har hittat rätt med alltifrån färg till form och materiel.
Så om ni inte redan, precis som jag, har börjar tömma era sista sperpengar på höstkläder tycker jag att ni sak ta en sväng förbi Monik

Fil, yoghurt och müsli

Jag tror inte att någon av mina vänner har kunnat undgå hur mycket jag älskar fil och yoghurt. Jag vet inte exakt vad det är som gör att jag hellre väljer en tallrik fil framför en middag, men jag gör det i alla fall!

Det goda är att man inte blir för mätt, man kan varriera det massa med både bär, frukt och müsli, och det finns en djungel av filer och yoghurtar!

Nu ska jag lista mina favoritkombinationer!

Kefir (en klar etta). I denna har jag antingen banan och kanel eller Pauluns müsli och äppelmos.
Äppel/vanilj/kanelyoghurt med Paulun müsli
♥ Fjällfil med hjortron eller hallonsmak. I den ska det vara denna müsli (detta är Adolfs favoritkombination som jag har ärvt).
♥ Jordgubbsfil med linfrön
♥ När tiden finns är en smothie ganska oslagbar. I min har jag vaniljyoghurt, banan, hallon och blåbär.

Vad har ni för fil/yoghurt/müsli tips? Vad tycker ni om mina?


Bilden kommer från tv4.se


God morgon!

Kom precis till jobbet efter min dubbla körlektion. Uppkörningen närmar sig och jag börjar bli riktigt nervös!
Gårdagens stadsrunda resulterade i lite höstinvesteringar som jag tänkte visa er.



♥ Först har vi ett par mocasinliknande skor med pärlor och fransar som jag har spanat in ett tag. Nu när det var rea slog jag till! Perfekta till svarta jeans och stickat.
♥ Ett vinrött, höstigt linne med brodyr upptil. Även det på rea. Indiska
♥ Och så mitt första steg mot en helt uppdaterad underklädsgarderob, rosa spets!


Mosad snigel

Jag tog en kvällsjoggingrunda i mörkret efter middagen.
Det var skönt att komma ut i den fuktiga, syrerika luften efter en dag framför datorn. 
Jag tog massa djupa andetag och kände mig fräsch, tills jag noterade vad  det som jag trodde var fräschhetslukt egentligen var.
Det luktade mosad snigel överallt! Och det var mosade sniglar överallt. Den lugna lilla rundan förvandlades plötsligt till en hattig rutt med knälyft!

Nu har jag ätit melon och ska snart gå och lägga mig! Ladda inför morgondagens körlektion.


Torkade äpplen

Jag vill gärna sysselsätta mig när jag kommer hem från jobbet.
Denna sysselsättning brukar variera mellan att springa, spela tennis, städa och blogga.

Min nya favorit syssla är att torka äpplen. Vi har massa äpplen som bara är att gå ut och hämta. Sen är resten enkelt. Såhär gör du:

Skölj äpplena
Kärna ur dem så de blir som en tunnel genom hela äpplet
♥ Där efter väljer du om du vill ha skal eller inte på dina torkade äpplen
♥ Sen skär man dem i tunna skivor
♥ Slutligen hänger man de tunna skivorna på ett snöre
♥ Sen är det bara att vänta
Äpplena är goda som snacks på kvällen, fina att ha i en skål på bordet, i fil och i müsli


New York

Jag fick precis en kommentar där avsändaren frågade om jag någon gång varit i New York.
Tyvärr har jag inte det, men NY är mitt absoluta drömresemål! Pratade om det senast igår med Adolf. Eftersom han har många av sina släkningar där kan vi fixa gratis boende väldigt enkelt, vilket underlättar enormt!

Just nu slits jag mellan många olika framtida alternativ. Jag kan inte bestämma mig, vet inte vad jag vill. Så nu tar jag hjälpa av er. Vad skulle ni ha valt av följande:

Flytta till Sthlm med Adolf. Börja leta lägenhet och jobb. Spara ihop till charterresor och weekends.
♥ Åka till Thailand med två tjejkompisar i två månader
♥ Söka jobb i Sälen

Vad skulle ni ha gjort?

A touch of pink

Idag känner jag för rosa. Här ni också sånna dagar? Dagar då man känner för en viss färg?
Därför har jag hittat några rosa oemotståndliga praliner.

Först ut är
Jessica Alba i denna perfekta klänning!
 
Fler rosa skapelser kommer!

God morgon!

Jag älskar att komma till jobbet på morgonen. Ta en kopp grönt te, slå på datorn och läsa era kommentarer från kvällen! Jag kan inte önska mig en bättre start! Tack!

Såhär ser min dag ut (enligt planerat, brukar inte rikgt bli så...)

♥ En runda på stan och kolla till höstutbudet efter jobbet.
♥ Har även ett stort behov av Martina som kommer hem idag!? Hoppas på det! Jag planerar in henne!
Tänka igenom mitt liv, vad jag vill och känner för. Ordentligt!
♥ Jag hoppas också på ett sms från nollade Matilda där hon bjuder upp mig till sin nya läghenhet...:) 
♥ Jag hoppas på ett låååångt telefonsamtal med Anna som precis kommit hem från Norge!
♥ Slutligen vill jag ha en helgplan!

Tills vi ses igen för ni en bild på en glad student-Sanna

Baksug

Jag vet inte om det beror på hösten och myskänslorna eller mens och sötsug, men jag är otroligt sugen på att baka!

Jag vill baka
äppelpajer, muffins, bullar, göra sylt, sockerkakor och kladdkakor. Men helst vill jag äta upp dom. Med en kopp kaffe eller te till. Kanske jag ska ställa till med små fikapartyn när jag är arbetslös?!

Vad består en toppfika för er av?


Denna smarriga äppelsockerkakspaj med kanel gjorde jag och Lisa för någon vecka sen!

Tupp, gris eller kanske ett Gotlandsfår?

Carro är inne på blocket och letar efter speciella husdjur (fråga mig inte varför, haha), och jag kan inte låta bli att skratta när hon skickar över bilder till mig!

Vem vill ha en gris som går på kattlåda, en tupp för 50 kronor som spatserar runt i vardagsrummet eller varför inte ett Gotlandsfår?

Har ni några konstiga hudjur?


 


Det här skulle i alla fall inte få sätta sin fot inne hos mig...

Pubertetsattack

Jag har fått en sorts tonårs/pubertetsattack!
FINNAR har börjat infinna sig på mitt annars ganska mjuka ansikte. Huden känns fet och igår kväll fick jag ta till ett gamalt fjortistrick. TANDKRÄM!

Jag kände mig verkligen som fjorton när jag kollade mig i speglen i morse, vitprickig! Och om det funkade? Hm..tveksamt.

Vad har ni för knep mot finnar?


Jag saknar min finnkräm som jag har glömt hos pappa... den fick jag av
Lisa från Sephora!

Tennis is the shit

Bilder från fredagens tennismatch!


Adolf hade rotat fram några gamla shorts (med hål i...) och en gul tröja. Blev ett tag osäker på om han trodde vi skulle möta någon från ett annat land...Heja Sverige!

!

Och såhär såg jag ut (inte mkt bättre). Jag har fortfarande inte dumpat mina kära fotbollsshorts...Haha!


Bröllopet i bilder

Här kommer några av alla bilder från lördagens bröllop!



Maria, Gunnar & Adolf på båten påväg till vigsel



Adolf & jag


Viken


Bruden och hennes far påväg fram. Framför flowerboy och flowergirl


Brudparet


Med alla tärnor, bestman och barn


Såhär såg jag ut; klänning från Forefer21, ballerina från Din sko, väska från Beoynd Retro, Kavaj (Hedvigs) från Mango


Adolf vid båten


Kärleksfulla Adolf


På festen efter för många glas vin...

Gossip girl

Gossip girl är den ultimata tjejserien. Den innehåller allt för att lyckas och jag älskar den.
Dock har jag inte haft tiden att följa den så slaviskt som jag hade velat. Därför sitter jag och funderar på när serien kommer komma ut på box i Sverige...
För att ha denna serie på box måste ändå vara den perfekta underhållningen en regning dag?!

Någon som vet när? Vad tycker ni om serien?


Det där med frukter

Jag sitter och knaprar på ett perfekt moget päron. Lite rödgrönt, inte beskt, inte för mjukt, krispigt.
Och då kom jag att tänka på det här med frukt. Hur mogna vi vill ha dom...

Speciellt bananer och päron. Jag hatar gröna bananer, mina ska helst vara lite brunprickiga.

Hur vill ni ha era päron och bananer?


En lite för omogen banan...

Reg och film...

...är som handen i hansken.
Och det var precis vad vi ägnade oss åt igår.
Även fast jag var omänskligt trött, även om mina ögon knappt orkade hållas öppna så blev det en filmkväll med
sura biler (ny favorit i godishyllan) och choklad (Adolf tycker det är min störta last...och jag håller med!).

Filmen hette Feast of love och skulle vara i klass med an av mina absoluta favoritfilmer Love Actually. Det stämnde väl inte riktigt, även om filmen fick okej

Har ni sett någorn bra film, värd att rekomendera på sistonde?



Minnen

Imorse när jag åkte till jobbet såg jag rörelse kring Nyströmska. Min gamla skola.
Då kom jag på att det är idag som de börjar igen.
Känns aningen konstigt att se nya ansikten gå in genom VÅRAN ingång. Konstigt att allt rullar på som om inget har hänt...
Jag både lider och skrattar med dem över de tre år som ligger framför dem!

Här bjuder jag på en outfit från föregående vecka som jag missade att publicera.

Helgen

Min helg har varit jättebra!
Fredagen bestod av tennismatch med Adolf och lite packning.
På lördags morgonen begav sig hela familjen Hermelin (plus jag) till Stockholm för bröllop och dop.

Bröllopet var underbart. Började med samling utanför slottet, därifrån gick en båt ut till Fjäderholmarna, där vigseln hölls. Bruden var så himla fin!
Festen ägde rum på Skeppsholmen med god mat och massa vin! Bordsplacering, dans, prat och allmänt underhållande. När klockan visade fyra åkte vi hem till A:s kusin där vi bodde tillsammans med fyra amerikaner.
Efterfesten fortsatte och jag slocknade tillslut i en soffa när klockan var närmare fem.

Igår var det dop av lilla Tea med brunch och fika. Kvällen slutade med en film i TV soffan. Helt utslagna!

Bilder från bröllopet kommer senare, tills dess från ni nöja er med en bild på vår fina trädgård som jag tog i fredags!


Randigt

Idag var jag randig.
Nu ska jag kasta på mig tenniskläder. Adolf och jag ska ta en match! Vi ses!


Både klänningen jag hade på mig och bältet jag har i midjan är Second hand.
Till detta blev det leggins (den kalla morgonen tillät inte bara ben) och lackballerina.

Smakprov

Här kommer ett litet smakprov på hur min klänning ser ut på.
Bilden är tagen (av Martina, sötnosen) på midsommardagen i Arkösund.
Vad vi matchar varandra bra jag och min kärlek...

Vad ska ni göra i helgen?

Som en dans på rosor...

Med tanke på mitt bloggnamn tyckte jag att bilden på dessa örhängen passade bra.
Dom köpte jag när jag var i Italien i våras.
På tal om shoppning utomlands måste jag bara säga att det måste vara den bästa. Att komma hem med snygga plagg som ingen annan har!

Vad är era bästa utomlandsfynd?


För oss som bara älskar sushi

Finns nu en sida som jag bara måste tipsa om. Sushikartan.se är den nya räddningen för oss sushiälskare.
Här kan du, vart du än befinner dig i vårt avlånga land, söka på närmsta sushirestaurang!
Många är även betygsatta och kommenterade.

Vad tycker Ni om Sushi? Är ni lika överförtjusta som jag?


Här är bilder från en av mina och Adolfs sushikvällar...


Jag & väskor

Jag och väskor går inte jämt ihop.
Jag kan tycka väskor är snygga. Jag kan verklgien vara inställd på att köpa en väska. Jag kan spana in andras väskor. Jag kan gå i väskaffärer. Men jag kan aldrig köpa en väska!
Väskor är det svåraste jag vet.

Second hand är det enkel. Där är ett köp ingen beslut, utan ganska enkelt gjort.

Det jag tänker komma fram till är att jag inte är en väsktjej, men jakten på den perfekta väskan slutar aldrig. Tills dess är jag en bagtjej.
Jag är alltid påväg; från mamma till pappa, från pappa till Adolf, från Adolfs lägenhet till landet, till Adolfs pappa tillbak till mamma...
Därför har jag två bra, behändig bagar som jag älskar.

Idag ska ni få se den ena. Det är en
Converse som jag fick den i 18 års present av Vickan och Memme. Lagom stor, bra fack och framförallt snygg!


Nu är det snart fredagsfrukost. Frallor!

God morgon kära läsare!

Jag är uppe med tuppen som vanligt. Befinner mig på jobbet för min vanliga blogggenomgång.

Idag står detta på min att-göra-listan:

♥ Fixa klart med min bröllopsoutfit
Träffa Adolf. Jag har föreslagit en minikräftskiva, men han verkar inte ha nappat på det...
♥ Fortsätta uppdatera min blogg och svara på era fina kommentarer!
♥ Tänkte  fortsätta med min bloggguid idag (där jag tipsar om bloggar jag läser).

Här kommer gårdagens outfit:


Tee från Gina Tricot, Leggings från Zara, Sjal från H&M, Väskan är Second hand


 


Hösten är på ingång

Tecken på att hösten är här (i alla fall nästan):

Vinden viner utanför fönstena
Löv börjar falla från träden
♥ En tröja är ett måste om man ska stiga utanför dörren
Te är godare än någonsin
♥ Mina favorittofflor är på!

Är ni sugna på höst? Jag är det verkligen!


Mina tofflor. Handgjorda av min moster!


I helgen ska jag på bröllop

I helgen ska jag på bröllop!

Adolfs kusin Camilla
är det som ska gifta sig.
Jag älskar bröllop. det är så himla häftigt att få vara med och kolla på när två människor svär att leva med varandra hela sina liv. Det är så fint att få vara med och dela deras dag.

De bröllop jag har varit på tidigare har varit realtivt små, men det här är ett stort! Med massa inbjudna, två dagars festligheter ute i Stockholms skärgård och dop av deras dotter dagen efter. Jag tror det kommer bli jättekul!

Frågan är bara vad mans ska sätta på sig!?
Jag har ett förslag, men behöver lite åsikter från er! Vad ska man ha på bröllop? Vad är för mycket? Vad är lagom? Kan man bära svart?

♥ Jag hade tänkt mig en gammelrosa, tubklänning som slutar ovanför knäna. Jag beställde den i våras från
Forever21 (hade en likadan, fast benvit på mitt utspring). Enkel, söt och festlig!

♥ Till den mina "vanliga" svarta pumps från Novita med öppen tå.

♥ Sen måste jag ha något över. En svart kavaj. Kortare modell. Någon som har idé på var man kan hitta det?

♥ Sen till håret...Uppsatt eller utsläppt?

Här är klänningen!

Thaimat utan soja...

...är som kärlek utan kyssar och kärlek utan kyssar är som ingen kärlek alls!

Minns ni den låten? Som dom sjöng i Eva och Adam?
Jag var helt frälst av serien när jag var mindre (det var säker alla!) och kom in på den låten när jag skulle värma min lunchlåda idag och kom på att jag inte hade ngåon soja till thaimaten.
"Thaimat utan soja..." och så ploppade låten upp! Haha. Sjukt vilket sidospår!

Nu dricker jag kaffe äter plommon, mums!



Katten

Jag är ingen fan av katter. Inte av djur överhuvudtaget egentlgien.
Dock kan jag inte annat än älska denna kattbrosch i guld och svart med gröna stenar som ögon.
Hittade den när vi rensade bland farmors gamla grejer.

Den kommer hänga fint på ytterplagg och min kavaj i höst!


Gårdagens outfit

Har precis tryckt i mig en banan (vilket lyx med gratis frukt på jobbet va?!) och ska sätta igång med lite mail, men först kommer gårdagens outfit!




Linne från Saint Tropez, jeans från Levi's, pumps med öppen tå från Novita.

Gådagen

Igår när jag kom hem från jobbet stod det tennis på schemat.
Mamma och jag körde i ungefär en timme och jag känner hur det börjar släppa lite mer i spelet. Skönt!

Därefter åkte jag hem till pappa som hade beställt thai! Gott!

Kvällen spenderade jag med
Lisa framför vårt favotritprogram Lila bakar.


Jag måste verklgien jobba på min tennisoutfit. Fotbollsshorts och en urtvättat T-shirt sen lågstasdiet, haha.

Kräftskiva, någon?

Jag är så otroligt sugen på kärftskiva!

Roliga människor
Fula hattar
♥ Goda, salta kräftor med dillsmak
Vin (eller dricker man det till kräftor? Äh, jag dricker vin till allt)
♥ Goda ostar, kex och pajer.

Kan inte någon snäll människa orden världens roligaste kräftskiva? Jag kommer direkt!
Kanske jag själv kan ordna den? Hm...
Martina, kanske är ngt vi kan sysselsätta oss med som arbetslösa? JA! Då var det klubbat!


Lunchshopping

En sak jag kan leva utan är deo.
Jag har många laster (mitt lätt uppblossande ansikte, tåsvettslunkt som får omgivningen illamående och mina tre små fotvårtor ovanpå tån, som stannar kvar trots frysningar och vårtmedel), men svettig under armarna blir jag inte.

Adolf sa sähär för någon veckan sen när jag hade varit ute och sprungit:

"Jag sitter hemma och håller på med aktier, du har springit i 30 minuter. Ändå luktar jag apa och du fortfarande blomma!"

 Ändå resulterade lunchen i ett deo-inköp. För jag kan inte förneka att det är en speciell känsla med att, ny duschad, dra ett roll deo under varje arm!

Lisa har spraydeo som kittlas när man sätter på den! Vad använder ni för deo?


Denna ligger nu i min väska och väntar på att få användas...

I flyttnings tider

Det känns som alla helt plötsligt ska och vill flytta.
Matilda och Adolf, två av mina närmsta ska flytta inom kort.

Jag vill också flytta hemifrån. Ha en egen liten läghenhet. Mysig ska den vara och liten så man slipper bli rädd.  
Föreställ er en egen toalett, med ett eget badrumsskåp att ställa in alla sina saker i.
Ett eget kök. En egen kyl.
Gud, vad det låter lockande!
Sen kommer ju såklart alla nackdelar också...men, det är lätt att bortse från när man bara tänker!


Idag ska jag och mamma antagligen spela tennis. Sen är jag sugen på att baka något. Jag får små bakryck ibland. Berättade jag om mina kardemummaskorpor? Dom blev succe på jobbet! Lagom söta och krispiga!

Någon som har ett bra bakförslag?

Förklaringen är här!

Jenny, Martina! Nu vet jag vad våra feta-hudproblem beror på!
Det är sminkborstarna.
Stina-Lee skrev det i ett blogginlägg igår. 

Det finns tydligen tusentals baktirier i dom. Och det är ju inte så konstigt med tanke på hur man kletar runt dem i ansiktet och på bröstet.
Nu vet jag vad jag ska ta mig för idag! TVÄTTA sminkborste.
Jag tror att man ska tvätta dem emd balsam, dom sa det på Make up Store när jag köpte min!

Vet någon om det stämmer? Rengör ni era sminkborstar?



Pyssla

Jag sitter och funderar över vad man ska ta sig till en arbetslös höstdag och plötsligt känns det inte så hemskt att vara utan jobb. Visst behöver jag pengarna, men en månad av lite ledigt är ändå inte så farligt.

En sak jag blev sugen på är att pyssla. Carro berättade precis att hon hade varit inne på en pysselaffär igår och blivit i extas av alla saker! Då fick jag insperation! Att jag fick en fin (!)
symaskin i 18-års present underlättar bara.  

Jag vill sitta med en kopp te och pyssla. Det får gärna regna ute och jag kommer tända en brasa att värma mig framför. Gud, jag nästan längtar. Även om jag antagligen kommer klaga när jag väl är där, men i alla fall.

Jag dricker gärna mitt höstte ur denna kopp


Min andra första dejt

Min andra första dejt med A var så bra den kunde ha blivit.
Efter min lilla löprunda (som förövrigt inte alls gick som jag ville) hämtade A upp mig. Därefter åkte vi in till stan.
Jag blev bjuden på middag
Pappa Grappa. A åt sin vanliga oxfilé (nästan rå) och jag tog pasta med skaldjur (musslor, tigerräkor, bläckfisk och hummer). Båda var supernöjda med maten (alltid en bra början på kvällen).

Därefter övertalades jag att bli bjuden på bio. Batman blev det. Kanske inte min typ av film, men jag gillade iaf att krypa ihop i biomörkret. Dessutom fick vi någon slags soffstol. Man satt bredvid varandra UTAN ett armstöd mellan. Vilken bra idé!
Heath Legder var föresten sjukt bra i sin sista film!

Imorse när jag vaknade kände jag mig bakis av trötthet. Fem timmars skönhetssömn är inte mycket att hurra för, men det var det värt!


Nu ska jag jobba! Vad ska ni göra idag?

Överraskning från kära mamma

Mamma kom precis förbi min plats (har jag nämnt att vi arbertar på samma våning?) med en liten post-it-lapp.
Där stod det:

2/9 Klipp & Slingor
Linnéa

JA!! Visst är det ett tag kvar, men det känns iaf skönt att ha något att se fram emot. Så har jag ett litet tag kvar att kolla på bilder och frisyrer som jag gillar.

Nu längtar jag hem. Först blir det en liten springrunda, sen kommer A! Vi ska på picknick (om det inte börjar ösregna!)

Min blogguide

Varje morgon när jag kommer till jobbet (min buss kommer alltid för tidigt, så jag har typ 20 min på mig) kollar jag igenom mina favoritbloggar.
Jag kör samma runda varje dag. Nu tänkte jag guida er igenom den! Tipsa er om bra bloggar varje dag och beskriva dessa lite smått.

BLOGG 1

♥ Jag börjar med
Amys blogg.

♥ Jag gillade verkligen denna blogg ett tag, men har tappat lite av intresset på senaste tiden. Hon bloggar om sitt liv i USA, sin dotter, mat och lite mode.

♥ Förövrigt är hon syster till Ebba von Sydow.



Första dejten

Första dejten är speciell. Eller, inte alltid, det beror såklart på hur väl man känner personen sen tidigare, men ofta.
Jag kom och tänka på min och A:s första dejt idag när jag kom in på en blogg. Anledningen: en film,
Flight 93.

Det var filmen vi såg vår första dejt. Vi körde sten-sax-påse om vad vi skulle göra.
♥ Om A vann: vin (hade det varit idag hade troligen även jag valt vin vid vinst).
♥ Om jag vann: godis.
Jag vann och det blev film och godis. En klassisk (eller den kanske inte var så klassisk...?) första dejt.

Vår andra dejt såg vi United 93. Fanasin flööödade verkligen då.

Idag ska jag och A ha vår första dejt för andra gången. Typ, något i den stilen i alla fall. Frågan är bara vad vi ska göra...Vad gjorde ni er första dejt?






Det där med smink

Tjejer ska kunna smink.
Tjejer ska veta vad det är för skillnad på en
kajalpenna och en ögonbrynspenna.
Tjejer ska kunna lägga en sotning, markera kindbenen och skapa en illussion av större läppar.
Men jag är verkligen sämst på allt det där!

Visst kan jag böja ögonfransarna, ta på lite concealer och rouge. Men mer än så är det oftast inte. Jag skulle vilja bli bättre. Kanske kan Martina ha en privat sminkkurs för mig nu när vi är arbetslösa?!

I alla fall vet jag att det är snyggt med lite glow på kinderna alá Beyonce Knowles
Men de senaste dagarna har jag haft någon form av oönskad glow
Fet är snarare rätt namn. Min hy är i någon sorts obalans. Den producerar fett och jag måste typ torka av den med papper. Euw!
Hur ska jag råda bot på denna överproduktion av fett? 

 
 önskad glow vs. oönskad glow

 

Min dag

Har gjort:

♥ Klockan ringer 5:50
♥ Jag går upp 6:10
♥ Dubbelkörlektion 7:15 - 9:00
♥ Nu är jag på jobbet

Ska göra:
♥ Jobba.
♥ Äta lunch (matlåda!)
♥ Springrunda (var länge sen nu, jag börjar tappa...)
♥ Träffa A för aktivitet.
♥ Däcka och somna för att vakna till samma rutin imorgon.

Varför har jag ingen
Blondinbellaliv? Jag älskar Blondinbella. Hon driver min absoluta favortiblogg. Hon är smart, engagerad, aktiv, rolig, uppseendeväckande och intressant. Aningen pengakåt, men det går att bortse ifrån! Nu låter det som jag är kär i henne (det är jag INTE).


Vad tycker ni om Sveriges största bloggdrottning?




Ingen resa bokad och för mycket godis

Igår fick jag detta sms av min kära vän Anna:

Välkomna till mig ikväll för bokning av resa och en liten fika! Puss älsklingar!

Anna är väldigt peppad för vår Asienresa. Patricja och jag är lite mer avvaktande. Anna har därför gett upp sina försök att fråga om det "inte är dags snart" eller "ska vi kanske ses i veckan och planera".

Hon tog till ett fult knep:
♥ Gav oss slöfockar en order istället för fråga (fast på ett snällt sätt)
♥ Men ännu värre (bättre?), mutade oss med fika. Jag och Patricja är väldigt svaga för fika och därför hade inte Anna några problem med övertalningen alls.

Dock är resan inte bokad än (hoppas på att vi gör det idag, det var massa saker att kolla upp som vi hade missat), men massa godis, bullar och kakor ligger gott i min mage.


Här är Patricja, Matilda, Anna och jag.

Konsten att inte gripas av panik

Jag håller på att lära mig konsten att inte gripas av panik. Det är inte lätt, men jg måste kunna lära mig hantera det eftersom jag befinner mig i en panik-situation just nu:

♥ Om 2,5 veckor är jag arbetslös
♥ Jag har inte sökt något jobb
♥ Jag har inte tagit mig för att skriva CV (Vad är mitt problem?)
♥ Skolan har slutat, jag har inget att återvända till
Pengar är en sinande vara i mitt liv
♥ Jag har inte en aning om vad jag vill plugga (någongång...)
♥ Jag är inte klart med körkortet
♥ Min trygghet (?) A ska flytta till Sthlm


Denna bild fick jag upp efter min google-sökningArbetslös...


Mamma säger såhär:
"Du behöver inte få panik. Det gör inget om du är ledig i en måad och går hemma, vilar, det behöver du!"
Och jag kan inte påstå att det låter helt dumt, men ändå, ska jag gå hemma? Jag kommer dö av det!
Mamma gav mig då förslag på vad jag skulle kunna aktivera mig med:

♥ Börja satsa ordentligen på bloggen (ja varför inte?)
♥ Skriva artiklar och skicka in till olika tidninger
♥ Börja med en bok (en 18-årings livserfarenheter, kul och intressant, NOT!)
♥ Sova, låta mig inspereras, vakta barn, klippa gräsmattor mm...

Ja, varför inte? Tills vidare så få jag nöja mig med dessa alternativ! Och att blogga på heltid gör jag ju nästan redan..:)




To do list

Att göra:

Föra över pengar till mitt bankkort så att vi kan...
♥ ...åka till
Anna idag och boka resan med stort R!
♥ Fika med Marty i veckan, eller bio, eller något!
Skriva klart CV (kom inte så långt i lördagskväll)
Lämna ut CV...ännu värre!
♥ Spela tennis
♥ Ska på bröllop på lördag, dop på söndag
Körlektion (dubbel) imorgon bitti
Övningsköra med pappa (börjar närma sig uppkörning!)




Vad ska jag göra?

Det hänger ofta på håret. Iblan som ett talesätt, men oftare bokstavligt.
För utan håret är man inte mycket alls.
Men hur vet man vad man ska ha för hår? Vad man passar i och vad man ska undvika? Hjälp mig! Vad ska jag ha?

Här kommer page-sanna ála Nicole Richie (jag skulle dock föredra utan luggen! och inte så långt framtill)


Burr-Sanna ála Lindsay Lohan


Vanliga-Sanna ála Ashley Olsen. Känner mig mest hemma i denna frisyr, men aningen tråkig?


Hur ska jag se ut?

Tankar om hösten

Det är något speciellt med höst. När man känner att hösten börjar krypa sig på.
Många hatar den känslan. Men jag älskar den.

Detta gör hösten skön istället för jobbig:

Mörkret. Jag trivs i mörkret. Jag trivs inomhus med en bok och en kopp te.
Höstkläder. Jag gillar mössor, halsdukar och vantar. Tjocka tröjor, mysiga skor utan ballerina-svett-lukt-faran!
♥ Jag gillar att hyra filmFix (Söderköpings räddning en kväll i mörkert?) och köpa en stor påse godis.
♥ Att kunna vakna en morgon av regn. Kolla ut genom fönstret och krypa ner, utan dåligt-solsamvete, under täcket och somna om.
♥ Eller ännu bättre. Äta frukost och sen gå tillbaka och lägga sig en hel förmiddag
Svamp. Att kunna plocka svamp en söndag med familjen.
♥ Mysiga fikastunder över te, kaffe eller choklad.
Martina? nästa!


Måndag morgon

God morgon!

Sitter här på jobbet, har inte börjat än så jag har tagit mig en kopp te och läser igenom bloggsverige. Samma sak varje morgon.
Idag vet jag inte riktigt vad jag har för planer...Roligt inlägg. Nej, nu får det räcka, ses senare!

Här är mitt favorit-jobb-te

Spets, tennis och regn

Tre saker

Spets - ny favorit (säkert hos många, även hos mig). Mina leggings höjer en outfit och min spetströja är den perfekta höstkläden!


Regn - ska detta ständiga regn på något sätt symbolisera mitt humör eller vad är det frågan om? Idag fick vi ställa in tennisen idag efter ett hällregn. Banan var helt ospelbar! Nedan är en av veckans regnoutfits (gick i fula stövlar en dag!)


Tennis - Nu är vi medlemar i Söderköpings tennisklubb. Egen nyckel och allt. Imorn är det dags igen!

Tennisoutfit:
Shorts - Fredd Perry
Tröja - mormors gamla

Idag har jag varit med mamma. Vi var på stan. Jag höll hårt i pengarna, men mamma shoppade upp sin höstgarderob lite grann! Sen blev det lunch i Knäppingsborg. Mysigt.

Nu vet jag inte vad jag ska göra...sitter och försöker knopa ihop ett CV, inte det enklaste att marknadsföra sig själv när man mår skit!
Jag har iaf pratat med M idag. Hon är bäst och bryr sig mest. Tack!

En ny frukost/mellanmåls favorit

Jag skulle vilja klämma in ett tips mitt i all ledsenhet.
Tipset är
denna goda müsli som vår familj har blivit en storkonsument av.
 
♥ Jag & Martina äter den helst med Kefir (min drog) och äppelmos.
♥ Lisa äter den helst med äppel/kanel/vanilj yoggi.
♥ Mamma äter den med hallon och fil.

Mums!

Sanna

Sanna

Sanna, är ett kvinnonamn, en kortform av Susanna som är en grekisk form av ett hebreiskt namn med betydelsen "lilja", namnet har dock använts som dopnamn sedan 1640-talet.
Tidigare (1986 - 2001) hade Sanna namnsdag 11 augusti. Det finns omkring 9600 personer vid namn Sanna varav ca 7900 bär namnet som sitt tilltalsnamn. Dessutom tillkommer de som bär namnet Susanna, men kallas Sanna.

I Söderköping heter 18 personer Sanna.

...


När man inte vet vad som är rätt eller fel

Hur ska man veta om man gör rätt eller fel?
Gör man vad som känns rätt så känns det fel och tvärtom.
Kan inte någon säga vad som är rätt?

En mango som aldrig mognar

Vi har en mango hemma. Den köpte mamma och Lisa till mig i söndags när jag och Lisa hade filmkväll (såg förövrigt världens sämsta film).
På söndagen var den inte mogen. Och den är fortfarande helt grön inuti! Är det inte sjukt? Jag kan inte förstå vad det är för fel på fruktaset!

♥ Vi har lagt den bland annan frukt (ett hett tips)
♥ Vi har skärt lite i den (för att göra att den ska få lite luft)
♥Vi har lagt den i ljuset, emn den är still grön.

Igår var en dålig dag. Men jag är så glad för att jag har min syster, min mamma, Maritna, Hedvig, Vickan och alla andra som bryr sig. 
Mamma körde mig till jobbet i morse och Lisa masserade mina händer, min rygg och mitt hår igår. Sen läste hon för mig tills jag somnade. Hon är världens bästa och jag älskar henne så mycket.



Och så spelas...

...I'm yours på radion här på jobbet.
Det var ju då, den hösten.

Missade samtal

Jag har massa missade samtal på min mobil, men jag orkar inte ringa upp. Tack ändå. Jag ringer senare.


Mina nya skor

Jag vill, precis som Martina, ta på mig mysiga tjocktröjor, leggings eller jenas och mina nya skor. Sätta mig på Fräcka eller Waynes och dricka te när det regnar utanför. Jag vill ha höst, mörker och mysiga kvällar.  

Tom

Jag känner mig tom. Som om en del av mig är borta. Svårt att beskriva. Tomt är ett bra ord. Ont är ett annat. Jag vet inte

Stockholm var underbart! Skönt att komma bort, byta miljö, bara vara med mamma och Lisa, äta gott och shoppa.
Det blev lite saker att fylla på garderoben med. Bilder kommer!

♥ En rutig skjorta från
Beoynd Retro (ursprungligen från Gant)
♥ Ett par spetsleggings
♥ Randig sommarklänning på rean
♥ Ett hudfärgat linne (låter snyggt va?:P) från Saint Tropez
♥ Ett par indianskor med fransar

Kvällen avslutades på Bomull med Rolf och Martina. Det var både mysigt och gott!

Idag ska Vickan klippa av mitt hår. Page blir det.

Känn ingen press V, men såhär vill jag se ut:)


Att aktivera sig eller deppa

Jag har valt att aktivera mig! Jag är en deppa-tjej (låter oerhört kul va?) egentligen, men har kommit på att det inte funkar längre!

Igår var som sagt mina sysslingar här på middag.

Idag var Jill, Per och bebis-Ellen här. Sen trotsade jag regnet för en löparrunda (eller vad man nu vill kalla det...). Nu ska jag krypa ihop i soffan och kolla på Allsång med mamma.

Men det bästa kommer imorn! Jag har fått ledigt. För mamma, Lisa och jag ska till Sthlm och shoppa över dagen! Underbara Stockholm. Min garderob längtar efter påfyllning. Mitt humör längtar efter uppiggande saker. Detta passar bara så bra! Tack jobbet!

I veckan hoppas jag också på att träffa V (eller det är ett måste!!). Kanske klippa av migg hathår. Träffa Marty (så längesen vi faktiskt va!). Förhoppningsvis fatta viktiga beslut.

Ha en bra kväll och onsdag och lycka mig till i shoppingdjungel!


Gratisbio

Kom igen, gå med på Gratisbio.se och få biobiljetter och presentkort.
Berätta gärna att jag typsade om sidan:)

Rutigt

Rutor verkar ju slå stort i höst. Antar att färgerna ska vara lite burriga, men till dess nöjer jag mig gott och väl med mitt linne från Forever21.

Förra gången jag hade på mig det var det sol, studentvecka, Nyströmska och bara massa positivt. Nu känns läget inte lika lovande...

Bilder från den dagen!


Patricja och Anna gör snart-tar-vi-studenten-glädje-hopp


Jag


Anna, jag och Patricja i gröngräset


Rutigt från Forever21, leggings och gladiatorsandaler från H&M

Mammas marängtårta

Igår hade vi gäster. Det var mina sysslingar och deras pappa som kom, så himla roligt att ses. Vi skrattade oss igenom kvällen över gammla minnen och sörpingssnack!
Vi var så nära när vi var mindre och har alltid massa att prata om när vi ses, även fast det inte blir så ofta längre.

Under kvällen serverades följande:

Middag: Mammas nya pastarätt (mamma har nämligen en semsetervecka kvar och är ensam hela dagarna, då ägnar hon sig åt att bjuda in olika gäster och laga mat) med tigerräkor, hemgjord pesto, egentorkade tomater i ugnen, basilika och massa pasta.

Efterrätt: Bestod av en tårta med marändbottnar, glass, bär och massa grädde! Mums.


Tennis

Tennis är en såndär sport som man bara vill kunna.
Helst vill man vara proffs dirket när man greppar racket för första gången. Man vill se sådär sexigt sportig ut.
Dock är det inte så lätt som det ser ut.

Jag har spelat tennis ganska många gånger, men har fortfarande problem med att få den lilla gula, håriga bollen över nätet. Jag ser antagligen väldigt klumpig ut när jag springer runt i fotbollsshorts (inte alls en snygg liten tenniskjol) och försöker träffa bollen.

Tennis ska bli ett av mina livsmål. Något jag bara måste lära mig!


Lisa och jag på Dominikanska Republiken


Tennis-snygga Lisa (också på Dominikanska!)

Att åka buss när det regnar

Att åka buss när det regnar har definitivt kommit upp på en av topp platserna i min äckel-lista!
Jag tycker att det är så jävla äckligt.

Fukt-lukten i bussar (annars också, men främst där!) är helt enkelt vad som äcklar mig (typ en härlig mix av blöthund, människa, andedräckt, svett, upplösta äckliga parfymer och vatten!)


Hämta ut mina framkallade foton

Imorgon funderar jag på att hämta ut mina kort som har legat för framkallning ett tag. Typ ett helt års minnen i ett litet papperskuvert.

Jag känner även ett stort shoppningsug. Det brukar vara ångestdämpande och skulle passa mig perfekt. Dock får jag inte följa med mamma och Lisa som ska till Sthlm i veckan (fick inte ledigt...). Jag som var så sugen på lite Sthlmshopping....

Illamående efter halkan

Jag känner mig fortfarande lätt illamående efter förmiddagens halka.
Vi körde runt som dårar på Linköpingsmotorstadie. Jag, Ellen (roligt med lite trevligt sällskap) och en fyrbarns mamma. Jag körde upp på gräsmattan, Ellen fick sladd så det blev dimmigt i hela bilen och mamman körde allmänt våldsamt, haha.
Jag fick iaf lite illamåendepanik av alla lukter och den varmfuktiga luften i bilen och fick gå ut och andas lite! Puh!

Nu är jag tillbaka på jobbet igen.
Allt känns tomt. Jag kollar min mobil cirka 100 gånger i timmen och måste kontrollera min tumme att inte slå det inprogramerade numret som sitter som gjutet i mina fingrar.

Jag skulle göra allt för att få krypa ner under ett täcke med mönstret på bilden nedan med en bra bok och en kopp varm choklad med grädde.



Kaffe, knäckebröd och lite godis

Jag har haft en konstig helg. Med betoning konstig!

I fredags gick pappa,
Lisa och jag till bryggan och åt. Därefter bestämde jag mig plötsligt för utgång. Gick till Jossan och där var också Memme, Sofie och Karin, Kul!
Ändå tror jag inte att utgången var mitt smartaste val, hela kvällen blev kaotisk för min del.

Lördagen började hemskt. Fortfarande lite konstigt. Kvällens slutade med Mc Donalds (så otypiskt mig!), Samala Sussie och godis.

Nu sitter jag med en kopp kaffe, en knäckemacka och har precis ätit lite godisrester.


Mitt risiga hår...

...skulle må bra av en klippning. Dock kommer jag aldrig till skott. Tills dess tror jag att dessa hårprodukter  från Wella gärna skulle vilja ha en plats i mitt burr till hår.



En glasbåt kommer lastad

Vår frys här på jobbet är en riktig fälla. Den är nämligen proppad (och då menar jag proppad) med glass. dessutom kostar glassarna mellan 5 och 10 kronor, vilket gör att man inte reflketerar över köptet, utan lätt bara stoppar en femma i burken och låter glassen sjunka ner i magen.

Idag funderar jag över en glassbåt...

Föresten är jag ledig ikväll. Någon som vill göra något?


Go 08

Det här är bara så himla klockrent, Go 08 är sommarens stora event. Jag vill inte missa det...Får se hur det hela artar sig!
08 08 08 är alla 08:ors dag. Det ska firas i hela Stockholm!

♥ Alla som föds denna dag får "livstids" inträdeskort på Grönan
♥ Alla som fyller år denna dag få gå in gratis och åka alla karuseller fritt på Grönan
Stureplan stängs för all trafik så gatufesten kan bli så stor som möjligt!
♥ Gratis frukost i Globen
♥ Uppträdanen under hela dagen i hela Stockholm
Och mycket, mycket mer!


Jag vill...

♥ Ligga på en stand (gäran på en charterresa) och steka.
♥ Dricka rosé en varm sommarkväll i en perfekt outfit och med perfekt sällskap (någon ikväll?)
♥ Kasta mig i havet
♥ Åka till Liseberg och bli sådär roligt barnsligt uppspelt
Nattbada naken
♥ Åka båt och känna håret fladdra
♥ Ta en weekend i huvudstaden (
Patricja den lilla jävlen..haha)
♥ Sitta på en stol i solen och vara sådär äckligt oberört snygg